Contractuele verplichtingen

Ondernemers kunnen door de maatregelen rondom het coronavirus in de problemen komen rondom hun contractuele verplichtingen. Zo kunnen er betalingsproblemen van de huur ontstaan. Het is in zo’n geval belangrijk om samen met de verhuurder in gesprek te gaan om tot een passende oplossing te komen. Bij (toe)leveringsproblemen liggen discussies rondom aansprakelijkheid en overmacht op de loer. Juist nu is het daarom belangrijk om inzicht te hebben in de afspraken die met afnemers of toeleveranciers zijn gemaakt en om te weten op welke wetgeving je je kunt beroepen wanneer een dergelijke discussie ontstaat.

Wij helpen je graag om het inzicht in de mogelijkheden rondom je contractuele verplichtingen te vergroten en kunnen indien nodig als bemiddelaar optreden om tot een oplossing te komen.

Bekijk andere thema'sContact met specialisten

Welke acties kun je zelf ondernemen?

1. Ga in gesprek met de verhuurder

Als gevolg van corona uitbraak moesten veel ondernemers noodgedwongen de deuren van hun bedrijfs- of winkelpand tijdelijk gesloten houden. Ook nu de maatregelen voor een groot deel versoepeld zijn, hebben nog niet alle branches hun deuren weer (volledig) kunnen openen, met omzetverlies tot gevolg. Dit kan ondanks steunmaatregelen als de TOGS-regeling of de TVL-regeling, leiden tot betalingsproblemen van de huur. Moet de huur in dat geval gewoon betaald worden of kun je een beroep doen op overmacht?

In het blog Wat te doen als de huur niet meer betaald kan worden legt juriste Renate Baken uit waarom het belangrijk is om in zo’n geval het gesprek aan te gaan met de verhuurder en welke mogelijkheden je hebt. Denk hierbij aan een tijdelijke huurkorting of aan opschorting van de huur. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met onze specialisten.

Contact met onze specialistenLees het blog

2. Informeer de wederpartij bij niet nakoming van afspraken

Als je ondanks de diverse steunmaatregelen niet aan je contractuele verplichtingen ten aanzien van betaling, levering en afname van producten of diensten kunt voldoen, moet je in gesprek met de wederpartij. Het is goed om eerst precies uit te zoeken welke afspraken je bent overeengekomen met derden als je de gemaakte afspraken niet kunt nakomen, voordat er daadwerkelijk actie kan worden ondernomen.

In het stappenplan Ik kan mijn overeenkomsten niet meer nakomen, wat nu? zijn enkele aandachtspunten benoemd die je in de praktijk kunt gebruiken om te beoordelen of er mogelijkheden zijn om (tijdelijk) niet aan je contractuele verplichtingen te hoeven voldoen en hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Contact met onze specialistenLees het stappenplan

3. Maak je bedrijf toekomstbestendig

Als gevolg van het coronavirus kan je als ondernemer voor onverwachte situaties komen te staan. Je moet dan bij gaan sturen, waarbij het moeilijk is om in te schatten hoe het morgen en overmorgen eruit ziet. Een behoorlijke omschakeling, waarbij je ondanks alle onzekerheid ‘in control’ wilt blijven Toch kun je ook van de nood een deugd maken: juist nu zit je minder in de waan van de dag en heb je ruimte om na te denken. Waar wil je als mens en als ondernemer op de lange termijn naartoe met je bedrijf?

In het blog Ondernemen in crisistijd: hoe maak ik mijn onderneming toekomstbestendig lees je hoe je in tijden van onzekerheid grip op je onderneming houdt en een duidelijke richting voor de toekomst bepaalt.

Lees het blog

4. Voorkom bestuurdersaansprakelijkheid

Door de coronacrisis is het voortbestaan van een groot aantal bedrijven in Nederland onzeker geworden. Wanneer een faillissement onverhoopt werkelijkheid wordt, is de ondernemer er alles aan gelegen om niet persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Welke zaken dient de DGA daarom te regelen om bestuurdersaansprakelijkheid te kunnen voorkomen?

Onze specialisten kunnen je helpen om inzicht te krijgen in de risico’s en kunnen je helpen om bestuurdersaansprakelijkheid te voorkomen.

Contact met onze specialisten

Neem contact op met onze specialisten

Juristen Renate Baken en Eline van Elst kunnen je helpen om inzicht te krijgen in afspraken die met afnemers, toeleveranciers of verhuurders zijn gemaakt en welke mogelijkheden je hebt om deze af te stemmen op de nieuwe situatie. Het juridisch team van Bol Adviseurs kan je ondersteunen bij onder meer:

  • Het in kaart brengen van gemaakte afspraken;
  • Het bemiddelen met afnemers en toeleveranciers;
  • Het bemiddelen tussen huur- en verhuurders;
  • Het bieden van ondersteuning bij betalingsproblemen;
  • Het voorkomen van bestuurdersaansprakelijkheid

Neem vrijblijvend contact op met Renate of Eline per telefoon of mail:

Renate: bel: 088 – 1211 339 of Direct contact met Renate
Eline: bel: 088 – 1211 470 of Direct contact met Eline

Hulp nodig in deze Coronacrisis?

Ons Coronacrisis-team staat voor je klaar.

Je kunt contact opnemen met door het formulier hieronder in te vullen of via deze pagina van het Coronacrisis-team. Hier kun je dan per thema direct de betreffende specialist benaderen.