Een onderneming kopen of je eigen bedrijf verkopen: dit doe je meestal maar één keer in je leven. Daarom begeleiden we je zeer zorgvuldig, zowel procesmatig als persoonlijk. Dat doen we niet door zomaar van ‘aanleiding’ naar ‘actie’ te schieten, maar door de tijd te nemen voor een scenario-analyse: met gerichte voorspellingen bereiden we je voor op overmorgen. Een due diligence onderzoek is een vast onderdeel, zowel bij een aankoop als een verkoop.
‘Hoe’ is belangrijker dan ‘wat’, en zeker bij:
› Een weloverwogen aankoop
› Het zorgvuldig verkopen van je bedrijf
› Een andere inrichting: van buy-out tot fusie
› De buy-and-build-strategie
› Een waardebepaling
Een aankoop om je ambities waar te maken
Wil je jouw organisatie sneller laten groeien? Of droom je ervan om als startende ondernemer meteen succesvol te zijn? Dan is een aankoop of overname interessant. Wij kunnen je daarbij begeleiden, van strategie en shortlist tot onderhandeling en financiering. Daarbij denken we altijd maar zo: een deal moet niet gemaakt worden, het kan. We kunnen altijd even wachten of een andere afslag nemen. Dat geeft rust.
Nadat de intentieverklaring is getekend, voeren we een due diligence uit – ook wel een boekenonderzoek genoemd – om verrassingen te voorkomen. En zelfs als alles definitief is, verdwijnen we niet meteen van het toneel. Onze HR- en organisatieadviseurs helpen je graag bij de praktische implementatie, zodat werkwijzen en soms ook culturen soepel samensmelten.
Zorgvuldig naar de gunstigste verkoop
Vooruitblikken, voorspellen en afwegen: deze strategie passen we steeds toe bij de verkoop van je bedrijf. We zijn bijvoorbeeld benieuwd hoe je de toekomst ziet. Voor jezelf, maar ook voor je medewerkers. En we willen weten wat het met je doet als een potentiële koper iets totaal onbelangrijk vindt, terwijl jij dat wél hoog op je prioriteitenlijst hebt staan. Zo nemen we de tijd om allerlei scenario’s te schetsen.
Waar een due diligence bij een aankoop pas laat aan bod komt, is dat bij de verkoop van je bedrijf wel anders. Met dit onderzoek brengen we al vroeg sterktes en zwaktes in kaart, waarna een actielijst volgt om de onderneming verkoopklaar te maken. Ook dat is voorspellen. Vervolgens doen we het perfecte aanbod aan de kandidaten op de shortlist.
Een andere inrichting: van buy-out tot fusie
Ergens in je ondernemerscarrière kom je op een punt dat je aan afbouwen of stoppen gaat denken. Dat is het moment waarop we het over je toekomst, de inrichting en aandelen van je bedrijf willen hebben. Als je al ideeën hebt, toetsen we de haalbaarheid ervan. Ga je er blanco in? Dan onderzoeken we verschillende kansen. Wat het ook wordt: we begeleiden je tot aan het notarisbezoek en zelfs bij de eventuele herinrichting.
Een optie is management buy-out, waarbij je stap voor stap of in één keer aandelen verkoopt aan iemand die al werkzaam is in het bedrijf. Dit is ook interessant in het kader van medewerkersparticipatie: je kunt met een buy-out goede mensen aan je binden. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een management buy-in, waarbij het om iemand van buitenaf gaat, een fusie of de oprichting van een joint venture.
Groeien met de buy-and-build-strategie
Als je jouw bedrijf snel wil laten groeien is de buy-and-build-strategie een interessante optie. Dit betekent letterlijk: groter worden door kleinere bedrijven in te lijven. Overigens kun je met deze strategie niet alleen je marktpositie verstevigen, maar profiteer je ook van synergievoordelen als up- en cross-selling en kostenbesparingen.
Een ander voordeel van de buy-and-build-strategie is dat je niet steeds opnieuw een compleet aankooptraject hoeft te doorlopen. Je wensen en ambities zijn immers na de eerste overname al helder, waardoor het slechts een kwestie van bijstellen is.
Een waardebepaling: meer dan cijfers
Hoeveel is het bedrijf waard? Dit is één van de meest gestelde vragen. Je wil het weten als je je bedrijf gaat verkopen of als je groeiplannen hebt. Ook kan het zijn dat een ander de vraag stelt, zoals je kinderen, een medewerker of een derde partij die wil deelnemen. Wie het ook is: we geven een betrouwbare en realistische waardebepaling, natuurlijk met een onderbouwing.
Prognoses en overnameontwikkelingen in de markt zijn daarbij belangrijk, maar we gaan veel verder dan deze cijfers. Van het onderscheidend vermogen en het bedrijfsimago tot de kwaliteit van het klantenbestand en de afhankelijkheid van jou als ondernemer. Deze en verschillende andere factoren zijn ook van cruciaal belang.