Nieuws & Blogs

Data analyse: 4 doelen die je bedrijf verder helpen

|

Binnen je bedrijf wemelt het van de data. Data die opgeslagen wordt in databases van softwarepakketten en -programma’s, Excel sheets die worden bijgehouden en de cookies van je website – om maar een paar voorbeelden te noemen. Deze dataverzamelingen kunnen je heel veel vertellen over je bedrijf. Over de stand van zaken, maar ook over mogelijke kansen. Inspelen op de toekomst is toch zeker wat iedere ondernemer wilt? Data analyse is hierbij het magische woord.

Het vormen van een intelligent bedrijf

Data analyse is de weg naar een intelligente bedrijfsvoering. Het analyseproces geeft jou als ondernemer de mogelijkheid om nauwkeurig voorspellingen kunnen doen over wat er in de toekomst zal gebeuren. Dat is precies wat een bedrijf 'intelligent' maakt – Business Intelligence, dus.

Om een data analyse uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat je je databronnen met elkaar koppelt. Op deze manier kun je de data met elkaar combineren en dat leidt tot informatie die je kunt gebruiken. Je bedrijf wordt hier als het ware slimmer van.

Doelen halen met data analyse

Data analyse verschaft je nieuwe inzichten in je bedrijf en daar wil je uiteraard iets mee doen. Je kunt de informatie dan ook gebruiken voor het behalen van doelen. Deze doelen zijn vaak gekoppeld aan vragen: je wilt bijvoorbeeld weten welke producten door klanten in een bepaalde leeftijdscategorie het meest gekocht worden.

Als je je doelen duidelijk hebt, kun je gericht een data analyse uitvoeren. Dit worden de 4 belangrijkste doelen van data analyse beschouwd:

  1. Zien hoe je bedrijf presteert
  2. Input geven voor het maken van gefundeerde beslissingen
  3. Je doelgroep beter leren kennen
  4. Inspelen op de toekomst

Binnen deze vier doelen kun je alle kanten op. Vaak hangen ze ook met elkaar samen, want het ene doel sluit het andere natuurlijk niet uit. Beter nog: ze versterken elkaar, waardoor jij met data analyses je bedrijfsvoering tot in de puntjes kunt perfectioneren.

Data analyse in de praktijk

Onze BI-specialisten kunnen je op weg helpen en ze vertellen je uiteraard graag hoe je data analyses inzet om maximaal te profiteren van de data in je bedrijf. Neem hiervoor contact met ons op via e-mail, telefoon of ons contactformulier.

Heb je echter zin om zelf meteen al aan de slag te gaan, dan hebben we goed nieuws: je kunt gebruik maken van onze Business Intelligence demo omgeving. Meld je hiervoor vrijblijvend aan en we sturen je de inloggegevens. Zo maak je vandaag al je eerste data analyse.

BI Demo aanvragen »