Nieuws & Blogs

Communicatie bij de overname van je bedrijf, hoe pak je dat aan?

|

Voor een succesvolle bedrijfsoverdracht begin je op tijd met de voorbereidingen. Er komt immers heel wat bij kijken en uiteraard dien je ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen op één lijn zitten. Dit valt of staat met de communicatie rondom de overname van het bedrijf. Toch blijkt dit in de praktijk nog niet altijd eenvoudig te zijn. Wij houden ons in opvolgingstrajecten dan ook regelmatig bezig met het in goede banen leiden van de communicatie.

Tijd dus voor onze praktijkspecialisten om hun licht te laten schijnen over dit probleem, zodat jij niet in de problemen komt door een gebrekkige communicatie.

Communicatie naar álle partijen

Bij de overname van een bedrijf is iedereen gebaat bij een goede communicatie. Nu ga je waarschijnlijk regelmatig met je opvolger om de tafel zitten, maar vergeet je ook alle andere partijen niet? De bedrijfsoverdracht heeft immers ook (grote) gevolgen voor partners, andere kinderen en natuurlijk de medewerkers van je bedrijf.

Partners, kinderen en andere betrokken familieleden

Door iedereen van dag één actief te betrekken bij het traject ga je al goed van start. Het is belangrijk dat je iedereen zijn of haar zegje laat doen en iedereen moet de kans hebben om input voor de bedrijfsoverdracht te leveren. 

Wees open over je plannen, maar weet ook hoe je om moet gaan met eventueel kritiek en hoe je een kritische boodschap naar een ander toe zo goed mogelijk brengt. Wat je in ieder geval niet moet doen is wegkijken. Tijdens de overdracht van een familiebedrijf is het heel belangrijk dat je zaken bespreekbaar durft te maken.

Medewerkers van het bedrijf

Uiteraard is het personeel op een andere manier bij de overname van het bedrijf betrokken dan je directe familie dit is. De medewerkers van je bedrijf betrek je veel minder bij je plannen, maar het is wel belangrijk om hen op de hoogte te houden van wat er speelt.

Ook hierbij geldt weer dat je open moet zijn, hoewel je echt niet alle details op tafel hoeft te leggen. Zorg er wel voor dat het personeel regelmatig ‘bijgepraat’ wordt. Het laatste wat je immers wilt, is dat men onzeker wordt over de toekomst.

Advies bij de overname van je bedrijf

Merk je dat de communicatie bij de overname wat moeizaam verloopt? Blijf dan niet doortobben, maar schakel de kennis van een specialist in. Bij Bol Adviseurs houden wij ons niet voor niets bezig met de begeleiding van overdrachtstrajecten: je bedrijf overdragen is iets wat je meestal maar één keer doet. Een deskundige begeleiding is daarom eigenlijk een heel goed idee.

Om ondernemers te helpen met de bedrijfsoverdracht ontwikkelden wij een checklist: ‘Waar moet je aan denken bij het overdragen van je bedrijf?’. Hiermee krijg je snel inzicht in wat belangrijk is bij de overname van je bedrijf.

Download de checklist »