Nieuws & Blogs

3 redenen waarom je als groothandel voor Business Intelligence moet kiezen

|

Met een Business Intelligence tool worden alle aanwezige data in een bedrijf op één plek verzameld en met elkaar gecombineerd tot zeer waardevolle en bruikbare informatie. In deze blog geven we je drie belangrijke redenen waarom het ook voor een groothandel zeker het overwegen waard is om Business Intelligence te implementeren.

De omloopsnelheid van producten en de marges: dat is waar het bij een groothandel voornamelijk om draait. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Key Performance Indicators (KPI’s) van een groothandel daar vaak op gebaseerd zijn. Maar het formuleren van dergelijke KPI’s betekent nog niet dat je ook daadwerkelijk goed inzicht hebt in deze belangrijke kengetallen. Business Intelligence helpt om dat wél voor elkaar te krijgen en dat is zeer waardevol om de volgende drie redenen:

Verbetering van je productassortiment

Voor een groothandel is het natuurlijk belangrijk om te weten welke producten uit het assortiment in trek zijn en welke niet. Daar moet je namelijk met je bedrijfsvoering op kunnen anticiperen. Is het wellicht verstandig om bepaalde, niet goed lopende producten uit het assortiment te halen? En dan de magazijnruimte die daardoor vrijkomt te gebruiken voor een van je succesproducten? Wellicht wel. Maar dan moet je wel eerst inzicht hebben in welke producten tot de toppers behoren en welke veel te weinig opleveren. Business Intelligence combineert in een handomdraai alle relevante gegevens zoals verkoopcijfers, omloopsnelheid en marges zodat jij direct kunt zien welke producten je beter kunt afstoten en op welke lucratieve bestsellers je moet focussen.

Verbetering van je verkoopstrategie

Het geheim van een goedlopende groothandel zit hem niet alleen in het productaanbod, maar ook in de verkoopstrategie. Het is dus belangrijk om te weten welke strategie het beste kan worden toegepast. Diverse data binnen je bedrijf kunnen je helpen om die strategie te bepalen. Een Business Intelligence systeem verzamelt alle relevante informatie die binnen het bedrijf beschikbaar is en legt deze over elkaar heen. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke kortingen tot de meeste verkopen leiden en welke accountmanager of verkoopmedewerker de beste verkoopcijfers laat zien. Dat laatste kan best confronterend zijn, maar levert vooral ook hele waardevolle informatie op die je kunt gebruiken om organisatiebreed de verkoopstrategie te verbeteren.

Meer kennis van de markt

Hoe beter je als groothandel je markt kent, hoe beter je jouw producten aan de man kunt brengen. Door middels Business Intelligence zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en te combineren, krijg je waardevolle inzichten in je markt. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke producten in welke regio’s het meest interessant zijn en besluiten je op die regio’s te focussen. Ook krijg je bijvoorbeeld inzicht in waar en wanneer door het jaar heen de verkoop van bepaalde producten piekt en kun je hier vervolgens je inkoopstrategie en de inzet van medewerkers op aanpassen.

Meer weten over BI?

Lijkt het je interessant om Business Intelligence te implementeren binnen je groothandel en wil je meer weten? Vraag dan onze gratis BI demo aan. Op deze manier ervaar je wat je kunt bereiken met data en Business Intelligence. 

New call-to-action