- Home ›
- Klantverhaal tto technische groothandel
Klantverhalen
Overeenkomst met een goed gevoel voor alle partijen

Na 42 jaar hebben Jan en Rosa Koenen afscheid genomen van hun levenswerk. Maar dat betekent niet dat het doek valt voor Koenen Slijptechniek uit Leunen. Dave Thielen, eigenaar van TTO Technische Groothandel (Oostrum), heeft het bedrijf overgenomen, met een visie die tot ver in de toekomst reikt. En wij begeleidden hem tijdens het overnametraject.

Over TTO
“TTO is een totaalleverancier voor de professionele werkplaats”, vertelt Dave. “We leveren gereedschappen, verbruiksartikelen, complete machines en werkplaatsinrichting. Onze klanten zijn vooral bedrijven in de automotive, bouw, transport, industrie, agri en metaal- en houtbewerking. In alles wat we doen, staat kwaliteit op nummer één. We zien kwaliteit en vertrouwen als hét fundament onder een langetermijnrelatie met onze klanten.”
De uitdaging
“Toen ik hoorde dat Jan Koenen zijn bedrijf wilde verkopen, wist ik: dit is een prachtige kans om onze wens op sectorspreiding te verzilveren. Immers, klanten die gereedschap laten slijpen, hebben vaak ook behoefte aan nieuwe zaagbladen, boren en frezen. En aan overige werkplaatsonderdelen, zoals smeermiddelen en -chemie, werkhandschoenen, schoonmaakmiddelen en nog veel meer. Kortgezegd: waar Koenen komt, kunnen wij ook een meerwaarde zijn. Maar hoe neem je een bedrijf over, dat iemands levenswerk is?”
De bijzonderheid
“Een slijperij is een uitzonderlijk specialistisch bedrijf, wat een overname niet vanzelfsprekend maakt. Ik had één groot voordeel: ik heb in het verleden zélf bij Koenen gewerkt. Ik ken ik het bedrijf – en zij mij. Ik heb machines onderhouden, gereedschap geslepen en zelfs administratief werk gedaan. Kortom: ik ken het bedrijf. Mede daardoor konden we na de overname direct een nieuw bedrijfsmanagementsysteem implementeren, waarmee we voortaan efficiënter werken met minder manuren. Al die voorkennis maakte deze stap nét wat gemakkelijker.”
De oplossing
“Met dank aan Bol hebben we de overname zakelijk kunnen benaderen, met respect voor de historie van het bedrijf en voor de emotionele overwegingen van Jan en Rosa. Na twee jaar lag er een overeenkomst die zowel financieel als juridisch perfect in elkaar zat, en waar we allemaal een goed gevoel bij kregen. Had het sneller gekund? Zakelijk gezien denk ik van wel. Maar wat op papier een zakelijke transactie is, is óók het afscheid van een levenswerk. We hebben veel geïnvesteerd in ‘het goede gevoel’, onder andere in de vele gesprekken die we hebben gevoerd. We wilden ieder standpunt en iedere beslissing helder hebben.”
De meerwaarde
“Met TTO zijn we eind recent verhuisd naar onze huidige locatie, waar we al hebben geanticipeerd op de overname. Vóór 2026 is de werkplaats van Koenen Slijptechniek helemaal geïntegreerd in ons bedrijfspand. Ook hebben we een nieuw winkelgedeelte, waar klanten die gereedschap brengen om te laten slijpen, meteen nieuwe producten kunnen kopen uit het gecombineerde assortiment van Koenen en TTO. Verder gaan we op verschillende manieren kosten reduceren, zoals via dealerschappen en in huurconstructies. En doordat we voortaan de markt kunnen benaderen met een breder portfolio, verwachten we als bedrijf verder te kunnen groeien.”
De toekomst
“Hoewel groei geen primaire drijfveer is, willen we toch graag verder uitbreiden. In omzet, maar ook in personeel. Want een traditioneel, ambachtelijk bedrijf als Koenen herbergt een schat aan kennis, ervaring en vakmanschap. Die willen we richting de toekomst behouden, onder andere door het overdragen van de knowhow van onze ervaren collega’s aan nieuwe, jonge vakspecialisten. Overigens behouden we de naam ‘Koenen Slijptechniek’, als eerbetoon aan Jan en Rosa. Voor hen staat de deur hier altijd open.”
De samenwerking
“Ik houd van zakelijke relaties met een informeel karakter, waarin iedereen toegankelijk, benaderbaar en bereikbaar is. Dat vond ik vanaf moment één bij Bol Adviseurs. In eerste instantie bij Frank Heldens, die het overnametraject in de steigers zette. En al snel ook bij Klaas Manders en Bart Berkers, die duidelijk veel ervaring hebben met soortgelijke trajecten. Ook hebben ze zich verdiept in ons bedrijf en onze branche en in het verlengde daarvan in Koenen Slijptechniek. Daardoor werden gesprekken inhoudelijk beter en doorliepen we een grondig, maar voorspoedig traject.”
Heb je een vraag naar aanleiding van dit klantverhaal? Stel hem aan Bart.
%20zakelijk/Bart%20Berkers%20-%20LR%20-%20Zakelijk.jpg)