- Home ›
- Klantverhaal std
Klantverhalen
Stabiele toekomst zorgt voor rust in de organisatie

Je bedrijf verkopen, maar dan wél aan een partij die hetzelfde naar de toekomst kijkt. Dat was de uitdaging voor Menno Luyten en Ben Siebes van ST&D (Apeldoorn). Terwijl de private equity-investeerders elkaar verdrongen aan de deur, kozen Menno en Ben voor de internationale multinational Hörmann.
-1.png?width=348&height=145&name=downloaden%20(1)-1.png)
Over ST&D
“ST&D staat voor Security, Technics & Development. We zijn al dertig jaar gespecialiseerd in fysieke en elektronische toegangscontrole. Denk aan stadstoegang, zoals de bekende paaltjes die in de grond zakken, maar ook aan recreatieve toepassingen, gecombineerd met reserveringssystemen, domotica en energiemanagement. En onder elektronische toegangscontrole vallen bijvoorbeeld gezichts- of kentekenherkenning, systemen met vingerafdruk of irisscans. We onderscheiden ons door doeltreffende systemen met een hoge mate van gebruiksgemak en hoogwaardige kwaliteit.”
De uitdaging
Menno staat aan de vooravond van een nieuwe levensfase, waarin werk langzaam plaatsmaakt voor meer vrije tijd. Ben kijkt juist vooruit en wil graag bouwen aan de toekomst, maar wil niet de enige kapitein op het schip zijn. “We hebben altijd gezegd: samen uit, samen thuis. Daarom gingen we op zoek naar een partij die ons bedrijf wilde overnemen. Behoud van ons personeel was een van onze belangrijkste voorwaarden. Onder de geïnteresseerden was Hörmann, gespecialiseerd in deuren voor wonen en industrie. Maar hoe kom je met zó’n grote partij tot een goede deal? Hoewel we ervaren ondernemers zijn, is een bedrijf verkopen andere business. Kortom: we hadden hulp nodig.”
De oplossing
“We kenden Bol Adviseurs via een collega-ondernemer, Bol had de verkoop van zijn bedrijf begeleid. Zijn omschrijving: ‘Bol is een ‘no-nonsense organisatie met veel deskundigheid en gedreven specialisten’. In een eerste gesprek met Paul Lutters kregen we meteen het goede gevoel. Persoonlijk, betrokken en bereikbaar, precies wat we zochten. Uiteindelijk heeft Bol voor ons het volledige proces begeleid. Een bedrijfspresentatie gemaakt, internationale onderhandelingen gevoerd, het boekenonderzoek begeleid, de definitieve transactiedocumentatie beoordeeld en uiteindelijk een keurige overnamesom bedongen, inclusief finale afsluiting en notariële overdracht op de locatie van Hörmann Nederland in Apeldoorn.”
De complexiteit
“We waren direct gecharmeerd van de Hörmann-directie. Allemaal mensen-mensen, net zoals wij. Toch was het overnametraject een gigantische uitdaging. Wát een diepgravend boekenonderzoek deden ze. We zijn maanden bezig geweest om alle vragen van Hörmanns consultants en juristen te beantwoorden. Een intensief traject, waarin één ding opviel: de positie van Bol. Ze waren duidelijk opgewassen tegen de materie, beheersten het traject van begin tot eind en kregen zelfs de complimenten van de mondiale Hörmann-directeur vanwege hun deskundige begeleiding van het eindgesprek.”
De meerwaarde
“Een overnametraject is intensief, maar nu de handtekeningen staan, keert de rust terug. Ook in mentale zin. Ons bedrijf kent onder de vleugels van Hörmann een zekere, stabiele toekomst. Zelf blijven we ook nog aan boord, maar wel voor beperkte tijd. Daarna komt het moment van ons afscheid. Het is een fijne gedachte dat ST&D gewoon blijft bestaan, inclusief de naam en de bedrijfsidentiteit. Ook zijn veel processen veel efficiënter ingericht. Thema’s als HR, financiën en personeelszaken zijn de verantwoordelijkheid van het moederbedrijf. Daardoor vergroten we onze slagkracht, en daar profiteren onze klanten ook weer van.”
De samenwerking
“We zijn veel opgetrokken met Guus van Hout, Kevin Verkoelen en Jarno Guelen van Bol Adviseurs. Onze indruk: jonge gasten, goed opgeleid en echte doeners. Bovendien spreken ze hun talen, wat nuttig is in een internationale transactie. Verder is hun bereikbaarheid een absolute pre. Hadden we een vraag? Dan was een belletje of mailtje genoeg voor een snel antwoord. Ook de manier van offreren sprak ons aan. We kregen een soort modulaire menukaart voorgeschoteld. Heel overzichtelijk, vol duidelijke keuzes. Voor ons was dat de basis van een vruchtbare samenwerking.”
Heb je een vraag naar aanleiding van dit klantverhaal? Stel hem aan Guus.
%20zakelijk/Guus%20van%20Hout%20-%20LR%20-%20Zakelijk.jpg)