Bedrijfswaarderingen en Waardebepalingen

Hoeveel is jouw bedrijf precies waard? Een vraagstuk dat wij bijna dagelijks beantwoorden en vanuit verschillende invalshoeken kan worden gesteld. Kinderen, een werknemer, of een derde partij die wil gaan deelnemen in een onderneming. Een ondernemer die wil groeien door een ander bedrijf over te nemen, of juist zijn bedrijf wil gaan verkopen. Maar ook bij situaties als een scheiding, overlijden of onenigheid tussen ondernemers. In iedere situatie is het voor jou belangrijk dat je de zekerheid krijgt dat je de juiste prijs voor jouw onderneming ontvangt.

Opvallend is dat veel ondernemers vaak geen goed beeld hebben van de waarde van hun bedrijf. Misschien is daar nooit over nagedacht of de ondernemer bekijkt zijn bedrijf met een te rooskleurige bril. Onze Corporate Finance adviseurs zorgen ervoor dat je een betrouwbaar en realistisch beeld krijgt van de waarde van jouw onderneming en dat je ook inzicht krijgt in hoe deze waarde tot stand komt. Wat van belang kan zijn bij het vergroten van de potentiële toekomstige verkoopopbrengst.

Hoe waarderen?

In de praktijk worden diverse methoden gehanteerd om de waarde van een onderneming te bepalen. Wellicht komt  de rentabiliteitsmethode en de intrinsieke waarde methode, of een combinatie van deze methoden je bekend voor.

Deze methodieken zijn voornamelijk gericht op historische boekhoudkundige gegevens. Om een reëel beeld van de waarde van een onderneming te schetsen is het volgens ons ook noodzakelijk om toekomstgerichte geldstromen te bepalen. Daarom werken wij vanuit de “Discounted Cash Flow” methodiek. Hierbij kunnen we goed doordachte en realistische prognoses opstellen, die de waarde van toekomstige geldstromen weergeven.

Daarnaast volgen wij de overnameontwikkelingen in jouw markt en branche, hetgeen ook voor jou belangrijk is en een impact kan hebben op jouw waardebepaling.

“De waarde van een bedrijf is veel meer dan alleen de cijfers!” Ralf Stubbe Senior Consultant Corporate Finance

Getallen zeggen niet genoeg

Het is gevaarlijk om alleen naar getallen te kijken. Daarom betrekken we bij elke waardebepalingsanalyse ook andere factoren, zoals de afhankelijkheid van het bedrijf van jou als ondernemer, de grootte van het bedrijf, de leveranciers, de klanten, het management, de reputatie van het bedrijf, de risico’s, de marketing en het onderscheidend vermogen. Door ook dit soort factoren te bekijken, kunnen we een realistische en zuivere waarde van jouw onderneming bepalen.

Waarde is geen prijs

Waarde en prijs zijn subjectieve begrippen. Je dient er dan ook rekening mee te houden dat de waarde die je in jouw hoofd hebt voor jouw onderneming nooit gelijk is aan de prijs die er voor jouw onderneming wordt betaald. Dit heeft te maken met onder andere het onderhandelingsresultaat, vraag en aanbod, emotionele aspecten, financieringsmogelijkheden, synergie- en schaalvoordelen en de innovatiekracht. Tot slot spelen de uitgangspunten van een waardebepaling ook een rol. Wij helpen je graag om te komen tot een goede waarde en prijs voor jouw onderneming.

Wilt u een bedrijfswaardering uit laten voeren?

Bol Adviseurs helpt je graag!

Wil je een realistisch beeld krijgen van de waarde van jouw onderneming? Onze Corporate Finance adviseurs helpen je hierbij en leggen je ook uit hoe deze waarde tot stand komt. Laat hier jouw gegevens achter, zodat we contact met je op kunnen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of kostenindicatie.

 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.