Nieuws & Blogs

Je bedrijf laten groeien? Focus op de juiste klanten!

|

Als gedreven ondernemer heb je ongetwijfeld de ambitie om je bedrijf te laten groeien. Die groei is vanzelfsprekend afhankelijk van meerdere factoren. Focussen op de juiste klant is er daar één van. Maar hoe weet je nu wie voor jou de juiste klant is?

Het uitbouwen van je bedrijf heeft vanzelfsprekend nogal wat voeten in de aarde. De omzet moet worden verhoogd, je markt moet wellicht verder worden uitgebreid, je team moet meegroeien, je werkwijze verandert hoogstwaarschijnlijk en je doelstellingen worden bijgesteld. Waar in dat proces in de meeste gevallen niet de focus ligt, maar wat wél een cruciale factor is voor een succesvolle groei van je bedrijf, is het bepalen van de juiste klant. Die klant is namelijk degene die daadwerkelijk gaat zorgen voor omzetgroei!

Wie is de juiste klant?

Het lijkt voor jou in eerste instantie zeer waarschijnlijk niet voor de hand liggend, maar het antwoord op die vraag vind je binnen je eigen organisatie. Recht onder je neus. Je ziet het alleen niet zo één, twee, drie. Wie jouw juiste klant is, kun je namelijk zelf al bepalen door verschillende bedrijfsgegevens over elkaar heen te leggen. En dat heb je in de drukte rondom de dagelijkse bedrijfsvoering eigenlijk nog nooit echt gedaan. Toch? Want waarom zou je ook? Het bedrijf loopt toch prima en draait iedere maand toch mooi in de plus?

Klantenbestand onder de loep

Toch is het – juist wanneer je de ambitie hebt om te groeien – van het allergrootste belang te weten wie voor jou de juiste klant is. Dat kun je bepalen door je huidige klantenbestand eens goed onder de loep te nemen. Welke klant levert jou het meeste omzet op? En hoeveel uren staan daar tegenover? Welke klant laat een groeiende trend zien in de aanschaf van je producten of diensten? Welke klant levert je het hoogste rendement op: oftewel aan welke klant hou je per uur het meeste over? En natuurlijk speelt ook de ‘zachte’ kant mee: met welke klanten werk je prettig samen?

Naast een analyse van je individuele klanten, kun je je bestand ook op basis van bepaalde klantgroepen doorgronden. Misschien zijn er wel bepaalde gezamenlijke kenmerken relevant voor jouw organisatie. Zo kun je bijvoorbeeld klanten samenvoegen met (unieke) kenmerken, een duidelijk onderscheid maken in particuliere en zakelijke klanten en onderscheid maken per branche.

Groeien met de juiste klanten

Wanneer je antwoord kunt geven op onder andere deze vragen, dan heb je zeer waardevolle inzichten in handen. Je weet dan namelijk welke klanten voor jou interessant zijn en welke klanten niet (meer). Bovendien geven deze inzichten je handvatten om je klantenbestand uit te gaan breiden en je bedrijf dus te laten groeien. Je weet nu – op basis van je huidige ideale klant – immers naar welke soort klanten je op zoek moet gaan.

Inzicht in je klantenbestand met Business Intelligence

Maar hoe krijg je dan in één oogopslag dat duidelijke beeld van jouw klantenbestand? Met Business Intelligence heb je een zeer waardevol hulpmiddel in handen die snel en effectief alle relevante gegevens binnen je bedrijf verzamelt en combineert en zo in een handomdraai inzicht geeft in wie voor jou de juiste klant is. Ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van Business Intelligence van Bol Adviseurs? Download dan nu onze Business Intelligence brochure en zie hoe BIQ jou kan helpen om je onderneming te laten groeien.

New call-to-action