Nieuws & Blogs

Bedrijfswaardering als realitycheck

|

Een objectieve bedrijfswaardering heeft vanzelfsprekend een toegevoegde waarde in concrete verkoopsituaties. Maar ook als bedrijfsverkoop wat meer een lange-termijn-plan is, dan kan het verstandig zijn een objectieve waardebepaling uit te laten voeren. Dit geeft namelijk inzicht waar je staat en of de door jou gewenste opbrengst überhaupt realistisch is.

De bedrijfswaardering is dus eigenlijk een waardevolle reality-check.

Het valt mee of het valt tegen

Valt de vastgestelde of voorspelde waarde mee, dan zou je kunnen overwegen direct al actief op zoek te gaan naar een koper. Valt de waarde tegen dan kun je de daadwerkelijke verkoop nog even uitstellen.
Professionele bedrijfswaardeerders maken een grondige analyse van je bedrijf. Ze benoemen expliciet de factoren die het meest van invloed zijn op de waarde van je onderneming. Je krijgt zo inzicht in zaken die de waarde verlagen, als in de factoren die de waarde verhogen.

Bedrijfswaardering is meer dan een prijskaartje

Zo’n waardebepaling is dus veel meer dan een prijskaartje dat aan je bedrijf wordt gehangen. Het biedt je aanknopingspunten om je bedrijf te versterken en in waarde te laten groeien. Je weet na zo’n bedrijfswaardering namelijk wat de knoppen zijn waaraan je kunt draaien om de waarde van je bedrijf gunstig te beïnvloeden. De waardebepaling is dus een perfect uitgangspunt voor het starten van een waarde-optimalisatie traject.

Wacht dus niet met een waardebepaling tot het moment dat je eigenlijk al van je bedrijf ‘af wil’. Het is veel slimmer om tijdig de bedrijfswaardering uit te laten voeren. Na de waardering kun je dan een pad met concrete acties uitstippelen in de aanloop naar een toekomstige verkoop. Ook als het einde van dat pad pas over vijf tot tien jaar bereikt wordt.

Checklist bedrijfsovername

Wil je in één overzicht zien waar je naast de waardebepaling nog meer aan moet denken bij de overname van je bedrijf? Download dan onze checklist bedrijfsovername.

Download de checklist »