Mark Snoeijen (31) is sinds vier jaar eigenaar van het succesvolle bedrijf AXIS International in Eindhoven, dat constructies en podia bouwt voor evenementen. Daarnaast heeft hij sinds kort Händig opgericht, dat demontabele thuiswerkplekken levert. Hij heeft 5 werknemers in vaste dienst en werkt verder samen met tientallen ZZP’ers. Het Short Track Ondernemerschap programma van Bol Adviseurs zette Mark weer op scherp, kennis die hij in de coronatijd direct kon toepassen.

Short Track Ondernemerschap levert een strategisch masterplan voor ondernemingen

“Het is alweer tien jaar geleden dat ik ben afgestudeerd in Strategic Management in Tilburg. Vorig jaar merkte ik dat ik weer wilde bijleren. Een Master vond ik te theoretisch; juist nu ik een aantal jaren praktijkervaring heb, zocht ik naar een vorm van direct toepasbare kennis. In het Short Track programma kon ik bovendien andere ondernemers ontmoeten en hun verhalen horen. Hoe perfect de timing was, kon ik toen nog niet vermoeden. Onbewust heb ik mezelf hiermee klaargestoomd voor een goede doorstart in de coronatijd.

Met AXIS bedenken, berekenen, tekenen en bouwen we constructies en podia voor evenementen. Per zomer hebben we een honderdtal opdrachten, van podia voor muziekfestivals tot sportevenementen als Volvo Ocean Race of het EK voetbal. We werken daarvoor samen met andere partijen, want we hebben geen eigen materiaal, noch magazijn of vrachtwagens. Wil een klant een roze podium, dan stellen we onszelf de vraag: ‘wie kunnen ons daarmee helpen?’. Ik heb korte lijnen met 25-30 ZZP’ers waarbij ieder zijn eigen specialisatie heeft. Co-creatie werkt fantastisch.

Meteen toepassen in coronatijd

Maar ja, toen werden in maart plotsklaps alle evenementen afgeblazen. Al onze opdrachten vielen weg. Persoonlijk vind ik het mooie aan deze tijd dat we met zijn allen uitgenodigd worden om inventief te zijn en nieuwe kansen te creëren. Wij kwamen op het idee van ‘thuiswerkplekken’: bureaus leveren die je in 30 seconden in en uit elkaar haalt. Qua constructie een soort ‘mini podium’, handig voor de kleine zolderkamer in Amsterdam maar ook voor het tijdelijk werken in de huiskamer. Met de Short Track had ik net alle basisbeginselen rondom het oprichten van een bedrijf opgefrist en kon dit dus meteen toepassen: Händig werd geboren. Alsof ik al wist dat ik deze kennis in 2020 weer nodig zou hebben.

Het belang van professionele branding

Dat ik de kennis weer paraat had was prettig, maar de grote eyeopener van het Short Track progamma was voor mij toch wel dat ik in marketing te investeren had. AXIS heeft als het ware altijd zichzelf verkocht. De tekenaar en de planner zorgden ook voor de marketing. Nu gingen we echter van B-to-B naar B-to-C en door de Short Track was me ook wel duidelijk geworden wat branding kan doen. Afgelopen maand hebben twee professionele marketeers zich dan ook ingekocht bij ons en as we speak is de (re)branding in volle gang. We bewegen nu ook met Händig naar B-to-B, met sta-bureau’s voor de universiteit van Maastricht, en krijgen de eerste internationale aanvragen. De juiste marketing doet veel en heeft een grote impact.

Waardevolle spiegels voor je bedrijf

Waar ik ook met plezier op terugkijk, dat zijn de leerzame verhalen van ‘mijn klasgenoten’. Elke ondernemer heeft een eigen kijk, ervaring en kennis op ondernemerschap. Het is enorm inspirerend te horen hoe ieder daarmee omgaat. Zo was er een ondernemer die qua marketing bewust koos voor oranje met paarse bedrijfsbusjes, gewoon om op te vallen. Interessante keuze. Hoe doen wij dat eigenlijk, denk ik dan meteen. Hoe vallen wij op? Worstelingen zijn ook leerzaam. Iemand anders vertelde over een werknemer die moeizaam functioneert. Zijn zoekproces te mogen horen, dat uiteindelijk naar de oplossing heeft geleid, vond ik heel boeiend. Praktijkverhalen van anderen zijn echt waardevolle spiegels.

Losse thema’s komen samen

De oneliner dat het er niet om gaat wát je doet, maar waaróm je iets doet, neem ik voor altijd mee. Onze why is dat we onszelf en anderen voortdurend willen inspireren en verrassen; eigenlijk het beste in iedereen en alles naar boven willen halen. Ik hou van het onverwachte en van ontwikkelen. Maar de kunst is natuurlijk wel dat je in een onderneming alles laat samenkomen. En dat vind ik terug in dit programma: alle losse bedrijfsthema’s zoals HRM, marketing, ICT, etc worden uitgediept, maar Bol verbindt ze óók nog eens met elkaar. Zoals ik het heb ervaren, levert de Short Track een strategisch masterplan dat je onder elke onderneming kunt leggen.”

Mark Snoeijen Axis International & Händig

Meer weten?

Meer informatie over de Short Track Ondernemerschap vind je op onze speciale shorttrack-pagina.

“Alsof ik al wist dat ik deze kennis in 2020 weer nodig zou hebben”

Heb jij een vraag naar aanleiding van deze referentie? Stel hem aan Robin!

Als trainingscoördinator ben ik het aanspreekpunt voor alle zaken rondom de Short Track Ondernemerschap. Heb jij een vraag naar aanleiding van deze referentie? Stuur me een bericht of bel me op 088 1211 300.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.