Handel tussen de EU en het VK na de Brexit: 7 dingen die je als ondernemer moet regelen!

Op 4 januari 2021 gepubliceerd door Bol Adviseurs (Algemene Publicatie)

Na bijna vijf jaar van intense discussies is de Brexit eindelijk een feit. De tijd van praten is voorbij, en als een in de EU gevestigd bedrijf dat handel drijft met het Verenigd Koninkrijk (of vice versa), zul je actie moeten ondernemen om jouw bedrijfsactiviteiten soepel te laten verlopen.

Een van jouw prioriteiten is de voorbereiding op de nieuwe regels – en kosten – voor het importeren en exporteren van goederen en het btw-beheer. Het goede nieuws is dat je met een beetje voorbereiding de zaken in beweging kunt houden en onaangename verrassingen kunt voorkomen. Hier zijn zeven dingen die je vandaag nog kunt doen:

1. Ken de implicaties voor jouw bedrijf

Allereerst dien je te begrijpen wat blootstelling aan de Brexit voor jou inhoudt. Voor een in Nederland gevestigd bedrijf betekent dit dat je moet kijken wat de status van jouw Britse klanten en/of leveranciers is, bijvoorbeeld de Britse btw-status van kleinere klanten.

Als je dit nog niet hebt gedaan, zorg er dan voor dat de gegevens van jouw klanten en leveranciers volledig up-to-date zijn in jouw ERP- en boekingssystemen.

2. Zorg voor een actief EORI-nummer

Vanaf 1 januari 2021 hebben bedrijven aan beide zijden van het Kanaal een EORI-nummer nodig om goederen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk te kunnen vervoeren. Je dient je ten minste een week van tevoren aan te melden voor verzending of ontvangst van goederen. Deze EU-website geeft gedetailleerde informatie over de aanvraagprocedure. Je kunt natuurlijk ook gewoon contact opnemen met jouw btw-adviseur.

3. Check de Incoterms met klanten/leveranciers

De Incoterms (‘International Commercial Terms’) vormen een reeks overeenkomsten tussen klant en leverancier met betrekking tot de goederen die van het ene land naar het andere worden vervoerd. Ze bepalen welke partij verantwoordelijk is voor het betalen van de invoerrechten, evenals de verzend- en verzekeringskosten. Door er vooraf voor te zorgen dat deze details duidelijk zijn, kun je potentiële geschillen verderop in de keten voorkomen.

4. Maak gebruik van een Britse btw-adviseur (voor EU-bedrijven)

Een van de grootste onzekerheden voor Nederlandse en andere EU-bedrijven die met het Verenigd Koninkrijk zakendoen, zijn de nieuwe regelingen die voor de btw moeten worden getroffen. Jouw vereisten zullen onder andere afhangen van de inkomsten van jouw klanten, dat wil zeggen of zij meer verdienen dan de jaarlijkse btw-drempel van £85.000 (€93.000).

Voor jouw gemoedsrust kun je een btw-adviseur in het Verenigd Koninkrijk aanstellen die jouw vragen kan beantwoorden en kan helpen bij het maken van de nodige afspraken.

5. Maak gebruik van een Nederlandse btw-vertegenwoordiger (voor Britse bedrijven)

Britse klanten die geconfronteerd worden met nieuwe btw-vereisten wanneer zij met (of via) Nederland handeldrijven, hebben de mogelijkheid om een lokale btw-vertegenwoordiger te contracteren om hen te helpen bij het beheer van het proces.

Naast het helpen waarborgen van de naleving van de Nederlandse btw-regels en -voorschriften, kan een vertegenwoordiger de aanvraag voor een artikel 23-invoervergunning ondersteunen, waardoor de verkoper de btw-betaling bij invoer kan uitstellen. Bol International biedt deskundige btw-vertegenwoordiging voor klanten uit de Verenigde Staten en andere markten buiten de EU.

6. Begrijp de eisen die aan onlinemarkten worden gesteld

Als verkoper in Nederland of de EU kun je wellicht gebruikmaken van online retailplatforms in het Verenigd Koninkrijk, zoals Amazon UK of eBay. Controleer de kleine lettertjes bij het specifieke platform dat je gebruikt. Als je bijvoorbeeld gebruikmaakt van Amazon UK, kan het zijn dat jouw klanten btw-plichtig zijn en dat je vooraf toestemming moet geven voor de Incoterms. Amazon Marketplace richt zich daarentegen op individuen, dus dan kunnen er andere voorwaarden van toepassing zijn. Check de website van de leverancier van het platform voor specifieke richtlijnen.

7. Blijf kalm en ga door

Zoals een voormalige Britse premier altijd zei: “Brexit means Brexit.” Hoe eerder je deze nieuwe ontwikkeling als ‘business as usual’  accepteert, hoe beter. Als je ervoor zorgt dat je goed voorbereid bent en begrijpt wat jouw verantwoordelijkheden zijn en welke stappen je moet nemen, is er echt niets om je zorgen over te maken.

Bol Adviseurs biedt je ondersteuning bij alle vragen of problemen met betrekking tot de Brexit en kan je helpen bij het maken van afspraken voor jouw bedrijf. Neem vandaag nog via onderstaand formulier contact op met ons internationale team om te zien hoe wij je kunnen helpen.

Stel je vraag aan Bol Adviseurs

Heeft u een vraag naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Stuur ons dan een bericht.