Brexit: Gevolgen voor btw en import & export

Op 4 januari 2021 gepubliceerd door Bol Adviseurs (Algemene Publicatie)

Bijna vijf jaar nadat het Verenigd Koninkrijk heeft gestemd voor het verlaten van de EU, moeten bedrijven aan beide zijden van de kloof – bedrijven in de EU die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk en vice versa – een nieuwe manier van werken zien te vinden. De nieuwe douane- en btw-regelingen die nu tussen het VK en de EU gelden, vormen een van de grootste uitdagingen van de Brexit voor zowel importeurs als exporteurs. Het loont de moeite om je voor te bereiden. Hieronder kijken we naar enkele van de specifieke problemen waarmee jouw bedrijf te maken kan krijgen.

Levering van goederen aan het VK vanuit de EU

Bedrijven die vanuit Nederland (of andere EU-markten) zakendoen met het Verenigd Koninkrijk krijgen te maken met een van de twee volgende categorieën van Britse klanten:

1. Btw-plichtige bedrijven of ondernemers die meer dan £85.000 pond (€93.000) per jaar verdienen

Wanneer je te maken hebt met een btw-plichtige koper is je eerste prioriteit om duidelijk de Incoterms (‘International Commercial Terms’) met jouw klant af te spreken voordat je een transactie afrondt. De Incoterms vormen een overeenkomst tussen koper en verkoper waarin wordt gespecificeerd welke partij verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten die verband houden met de levering, zoals invoerrechten of zelfs verzend- en verzekeringskosten.

Duidelijkheid omtrent de douanerechten is essentieel: als de verantwoordelijkheid voor de levering bij jou als verkoper ligt, ben je na de Brexit verantwoordelijk voor de betaling van de invoerrechten die door de Britse overheid worden geheven. Hiervoor dien je jouw EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification) op te geven. Dit nummer wordt vermeld op de douaneaangifte in de havens en luchthavens in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. je dient je ook te laten registreren voor btw-betalingen in het Verenigd Koninkrijk voorafgaand aan elke zending.

Als alternatief kunnen de overeengekomen Incoterms de verantwoordelijkheid voor de invoer bij de koper leggen, in welk geval jouw verantwoordelijkheid als verkoper eindigt bij de douanepoort, en je jezelf niet hoeft te laten registreren voor de btw.

Wees proactief en regel de verkoopsvoorwaarden zo vroeg mogelijk met jouw klant.

2. Particulieren of niet-btw-plichtige bedrijven of ondernemers

Bij de verkoop aan particulieren (of aan Britse klanten die niet btw-plichtig zijn) zal de administratieve last hoogstwaarschijnlijk op jou als verkoper komen te liggen. Jouw klant, die zaken van jou heeft gekocht, verwacht waarschijnlijk dat de kosten en administratieve kwesties worden opgenomen in ‘het pakket’ en zal in de toekomst niet voor onaangename verrassingen willen komen te staan.

In dit scenario zul je vrijwel zeker de btw-registratie in het Verenigd Koninkrijk moeten regelen. Je zult ook een EORI-nummer nodig hebben om de transactie te kunnen voltooien. Wat jouw klantenbestand ook is, wij raden je aan te overleggen met een Britse belastingadviseur om de specifieke kenmerken van jouw situatie te onderzoeken, vooral als je zaken doet met bedrijven of particulieren zonder btw-nummer.

Vervoer van goederen van het VK naar de EU

Vanaf 1 januari 2021 krijgen kopers en verkopers ook te maken met extra eisen bij het binnenbrengen van goederen uit het VK in de EU. Deze eisen weerspiegelen de overwegingen waarmee kopers en verkopers in de EU en het Verenigd Koninkrijk te maken krijgen, maar nu in omgekeerde richting.

Kopers in Nederland die goederen importeren of via Nederland vervoeren, zullen de Incoterms met hun tegenhanger in het Verenigd Koninkrijk opnieuw zorgvuldig moeten checken. Als de in de EU gevestigde ontvanger van de goederen zul je willen weten wie de invoerrechten moet betalen en eventueel ook de kosten voor verzending en verzekering.

Verkopers in het Verenigd Koninkrijk moeten een EORI-nummer aanvragen en zich vervolgens laten registreren voor de btw in Nederland. Deze tweede taak kan worden geregeld via een Nederlandse btw-vertegenwoordiger die je kan helpen om de doorvoer van jouw goederen naar en/of door Nederland zo soepel mogelijk te laten verlopen. Jouw vertegenwoordiger kan je ook helpen om te profiteren van de voordelige belastingregels die in Nederland gelden, bijvoorbeeld door de betaling van de btw uit te stellen met behulp van een zogenaamde artikel 23-licentie.

Deskundige ondersteuning waar nodig

De Brexit zorgt ongetwijfeld voor nieuwe uitdagingen en roept veel vragen op. Het is echter belangrijk om de zaken in het juiste perspectief te zien: de handel tussen de EU en Noorwegen en Zwitserland, twee landen die net als het Verenigd Koninkrijk buiten de douane-unie vallen, verloopt immers best soepel.

Zorg dat je op de hoogte blijft van de gevolgen voor jouw bedrijf en waar jouw verantwoordelijkheden liggen, en neem zo vroeg mogelijk actie om mogelijke obstakels te voorkomen.

Bij Bol Adviseurs staan onze ervaren internationale belasting- en btw-adviseurs klaar om je te helpen jouw situatie te analyseren en je te voorzien van al het advies en ondersteuning die je nodig hebt. Neem vandaag nog contact op met ons team via onderstaand contactformulier.

Stel je vraag aan Bol Adviseurs

Heeft u een vraag naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Stuur ons dan een bericht.