Brexit: de grootste uitdagingen (en hoe ze op te lossen)

Op 10 maart 2021 gepubliceerd door Bol Adviseurs (Algemene Publicatie)

Met ingang van 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk niet langer lid van de Europese Unie. Ondernemingen aan beide zijden van het Kanaal die gewend waren aan de interne markt, opereren nu binnen een systeem dat wordt beheerst door een handels- en samenwerkingsovereenkomst van 1.246 bladzijden. Zelfs de best voorbereide bedrijven krijgen te maken met een aantal niet verwachte obstakels. In dit artikel behandelen we de belangrijkste uitdagingen op het gebied van logistiek en douane én beschrijven we hoe je deze uitdagingen het beste aan kunt gaan.

Logistiek

Het was altijd al duidelijk dat Brexit voor veel bedrijven zou leiden tot een ingewikkelde situatie. Sommige problemen zullen van korte duur blijken te zijn wanneer bedrijven zich de komende maanden aanpassen, maar de toeleveringsketens zijn al onherroepelijk veranderd en veel veranderingen zijn van blijvende aard. De dagen dat een product binnen 1-2 dagen van het VK naar het Europese vasteland (en vice versa) werd geleverd met een minimum aan administratie of bureaucratie zijn echter voorbij.

De precieze veranderingen zullen afhangen van de specifieke aard van elk bedrijf, maar één constante is dat er veel papierwerk nodig is om goederen te importeren en exporteren. Dit is voor handelaren een probleem – zelfs voor goed geleide bedrijven die veel middelen hebben gestoken in de voorbereiding op de Brexit. Zo zijn er voorbeelden van Britse bedrijven die in Nederland goederen langs de weg moeten achterlaten terwijl ze een oplossing proberen te vinden binnen het nieuwe wettelijke kader. Totdat deze problemen zijn opgelost, kan dit aanzienlijke extra administratieve rompslomp met zich meebrengen.

Douane

Veel berichten in het nieuws gaan over problemen met de douane. Zo kan een consument in Nederland een kledingstuk bestellen bij een Britse detailhandelaar, om er vervolgens achter te komen dat hij nu een extra vergoeding moet betalen om het door de Nederlandse douane te krijgen. Hoewel dit de toeleveringsketen kan verstoren en de marges van een bedrijf kan aantasten, zal de juiste adviseur je kunnen helpen hierop te anticiperen.

Een groter probleem ontstaat wanneer een bedrijf probeert een product in te voeren of uit te voeren en het papierwerk wordt afgewezen door iemand aan de grens, meestal omdat de goederen niet aan een specifieke regel voldoen. Er zijn veel gevallen geweest waarin de Brexit-overeenkomst niet van toepassing was op de goederen omdat ze een andere oorsprong hadden, zoals China of Vietnam, voordat ze in het VK werden behandeld en doorgestuurd naar de EU.

Van fysieke goederen die in de Europese Unie worden verkocht, wordt verwacht dat zij in de EU aanwezig zijn. Nederland en België zijn uitstekende opties: havens als Rotterdam en Antwerpen zijn groot genoeg om de lading van de grootste schepen uit de VS en China te verwerken en bieden uitstekende aansluitingen op de Europese markten.

Hoe kun je deze uitdagingen aangaan?

Bedrijven uit het VK die Europese klanten willen bedienen, doen bij voorkeur een beroep op een lokale logistieke partner en distribueren de goederen vanuit een hub binnen de EU. Om dit proces zo vlot mogelijk te laten verlopen, loont het de moeite om op de door jou gekozen markt een lokale btw-vertegenwoordiger aan te wijzen die al je btw-aangelegenheden afhandelt, ook wel een ‘mini one-stop shop’ genoemd.

Voor sommige bedrijven zal dit echter niet mogelijk zijn omdat zij met zoveel verschillende aspecten rekening moeten houden. Een Brits bedrijf dat producten verkoopt in Frankrijk en Bulgarije, moet nu misschien in alle drie landen btw-aangifte doen en betalen. Veel bedrijven zullen die markten gewoon links laten liggen omdat de kosten hun marges zullen aantasten of omdat zij er niet genoeg zaken doen om de kosten te rechtvaardigen.

In dat geval is het een optie om een fysieke aanwezigheid in de EU te creëren door een pakhuis en/of een proxybedrijf op te zetten. Dit kan op zijn beurt deuren openen naar nieuwe mogelijkheden, zoals het inhuren van een verkoopmedewerker in Duitsland of Nederland om je dichter bij je klanten te brengen of het creëren van een voetafdruk vanuit fiscaal en juridisch oogpunt die kan worden gebruikt voor het factureren van klanten. Veel vooruitstrevende bedrijven hebben dit al gedaan. Als het goed wordt gedaan, kan het helpen een negatieve uitgangspositie om te buigen in een positieve en bedrijven helpen bij de uitbreiding van hun activiteiten op internationale schaal.

Deskundige ondersteuning waar nodig

Brexit stelt bedrijven aan beide zijden van het Kanaal voor uitdagingen, maar ook voor kansen. In beide gevallen moet je kunnen vertrouwen op een goed team. Bij Bol International bieden we één loket voor al je zakelijke behoeften. Of je nu een Brits bedrijf bent dat producten op de Europese markt verkoopt of vice versa, we bekijken je situatie en werken samen met jou en/of je adviseurs om de beste opties te vinden. We kunnen je helpen om snel een goed lopende bedrijfsorganisatie in Nederland op te zetten. Of we kunnen ons LEA Global-netwerk van wereldklasse inzetten om je te helpen de juiste adviseurs en partners te vinden in de door jou gekozen markt. Neem vandaag nog contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Stel je vraag aan Bol Adviseurs

Heeft u een vraag naar aanleiding van dit nieuwsbericht? Stuur ons dan een bericht.