Realistische ondernemingswaarde

No-nonsense aanpak met aandacht voor uw specifieke situatie

Bedrijfswaarderingen en Waardebepalingen

Hoeveel is uw bedrijf precies waard? Een vraagstuk dat wij bijna dagelijks beantwoorden en vanuit verschillende invalshoeken kan worden gesteld. Kinderen, een werknemer, of een derde partij die wil gaan deelnemen in een onderneming. Een ondernemer die wil groeien door een ander bedrijf over te nemen, of juist zijn bedrijf wil gaan verkopen. Maar ook bij situaties als een scheiding, overlijden of onenigheid tussen ondernemers. In iedere situatie is het voor u belangrijk dat u de zekerheid krijgt dat u de juiste prijs voor uw onderneming ontvangt.

Opvallend is dat veel ondernemers vaak geen goed beeld hebben van de waarde van hun bedrijf. Misschien is daar nooit over nagedacht of de ondernemer bekijkt zijn bedrijf met een te rooskleurige bril. Onze Corporate Finance adviseurs zorgen ervoor dat u een betrouwbaar en realistisch beeld krijgt van de waarde van uw onderneming en dat u ook inzicht krijgt in hoe deze waarde tot stand komt. Wat van belang kan zijn bij het vergroten van de potentiële toekomstige verkoopopbrengst.

Hoe waarderen?

In de praktijk worden diverse methoden gehanteerd om de waarde van een onderneming te bepalen. Wellicht komt u de rentabiliteitsmethode en de intrinsieke waarde methode, of een combinatie van deze methoden bekend voor.

Deze methodieken zijn voornamelijk gericht op historische boekhoudkundige gegevens. Om een reëel beeld van de waarde van een onderneming te schetsen is het volgens ons ook noodzakelijk om toekomstgerichte geldstromen te bepalen. Daarom werken wij vanuit de “Discounted Cash Flow” methodiek. Hierbij kunnen we goed doordachte en realistische prognoses opstellen, die de waarde van toekomstige geldstromen weergeven.

Daarnaast volgen wij de overnameontwikkelingen in uw markt en branche, hetgeen ook voor u belangrijk is en een impact kan hebben op uw waardebepaling.

“De waarde van een bedrijf is veel meer dan alleen de cijfers!” Ralf Stubbe Senior Consultant Corporate Finance

Getallen zeggen niet genoeg

Het is gevaarlijk om alleen naar getallen te kijken. Daarom betrekken we bij elke waardebepalingsanalyse ook andere factoren, zoals de afhankelijkheid van het bedrijf van u als ondernemer, de grootte van het bedrijf, de leveranciers, de klanten, het management, de reputatie van het bedrijf, de risico’s en de marketing en het onderscheidend vermogen. Door ook dit soort factoren te bekijken, kunnen we een realistische en zuivere waarde van uw onderneming bepalen.

Waarde is geen prijs

Waarde en prijs zijn subjectieve begrippen. U dient er dan ook rekening mee te houden dat de waarde die u in uw hoofd heeft voor uw onderneming nooit gelijk is aan de prijs die er voor uw onderneming wordt betaald. Dit heeft te maken met onder andere het onderhandelingsresultaat, vraag en aanbod, emotionele aspecten, financieringsmogelijkheden, synergie- en schaalvoordelen en de innovatiekracht. Tot slot spelen de uitgangspunten van een waardebepaling ook een rol. Wij helpen u graag om te komen tot een goede waarde en prijs voor uw onderneming.

Wilt u een bedrijfswaardering uit laten voeren?

Bol Adviseurs helpt u graag!

Wilt u een realistisch beeld krijgen van de waarde van uw onderneming? Onze Corporate Finance adviseurs helpen u hierbij en leggen u ook uit hoe deze waarde tot stand komt. Laat hier uw gegevens achter, zodat we contact met u op kunnen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en/of kostenindicatie.