Conflict met je aandeelhouder

Gepubliceerd door Bas Jeckmans (Juridisch Adviseur) op 25 januari 2017

Zowel in kleine als in grote ondernemingen kan een conflicten ontstaan tussen de bestuurders en aandeelhouders. Een pittige discussie over het te voeren beleid is gezond; maar wat moet je doen als die discussie uitmondt in een conflict die tot een patstelling leidt?

Als je meerderheidsaandeelhouder bent, kun je je besluiten ‘erdoor drukken’; niet ideaal maar wel mogelijk. Zijn de aandelen fifty-fifty verdeeld zal je vaker de consensus moeten opzoeken. Je bent dan aangewezen op een overeengekomen geschillenregeling, op de wet en op elkaar. Bij het oprichten van je bedrijf heb je waarschijnlijk een aandeelhoudersovereenkomst getekend. Helaas blijkt vaak in de praktijk dat bij de aandeelhoudersovereenkomst een goede geschillenregeling ontbreekt. Dat betekent dat je dan bij een geschil aangewezen bent op de wet. Het nadeel van deze wettelijke procedure is dat ze lang duren, zeer kostbaar zijn en vaak niet tot het gewenste resultaat voor de onderneming leiden.

Laten we ervan uitgaan dat de aandeelhouders mee willen werken aan een snelle constructieve oplossing; dan blijkt het in de praktijk nog lastig te zijn om zelf de eerste stap richting de oplossing te zetten. Bol kan hierin bemiddelen en de aandeelhouders stimuleren de juiste keuzes te maken. Onze adviseurs beschikken over de gewenste sociale eigenschappen om hier een professionele bijdrage te leveren, voeg daar nog hun juridische en financiële kennis aan toe en je hebt een ideale partner aan tafel. Ook kan Bol, indien nodig, een onafhankelijke bedrijfswaardering uitvoeren. Zo kun je de reële waarde van de aandelen in de onderneming bepalen.

Onnodig te zeggen dat een conflict zeer onaangenaam is, het kost je energie, aandacht, tijd en levensvreugde. Voorkomen is beter dan genezen, Bol adviseurs stimuleert een vlotte correcte oplossing.

Stel je vraag aan Bas Jeckmans

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stuur een berichtje naar Bas