Je bedrijf op juiste waarde geschat

Gepubliceerd door Robèrt Meijer (Directielid | Senior Consultant Corporate Finance) op 24 januari 2017

Vroeg of laat komt het moment dat je afstand gaat doen van je onderneming. Het liefst wil je natuurlijk niet ‘zomaar’ de deur achter je dicht trekken, maar je bedrijf aan iemand anders overdragen. Misschien aan de volgende generatie, wellicht aan capabele medewerker of een externe partij.

Maar wie jou ook opvolgt: bij overdracht is het weten wat de waarde is van je bedrijf essentieel. Maar hoe bepaal je die?

4 tot 6x de nettowinst

Vuistregels voor het bepalen van je bedrijf lijken handig. Of je nu kiest voor [5 x nettowinst], [1 x de jaaromzet], [3x de EBITDA] of welke formule dan ook: het is lekker duidelijk, volkomen begrijpelijk en levert ook nog eens een concreet bedrag op.

Maar ja. De beoogde koper van jouw bedrijf vindt zo’n formule waarschijnlijk niet direct het meest overtuigende argument om een bepaald bedrag op tafel te leggen. Een koper wil over het algemeen iets meer onderbouwing van een prijs. De échte waarde van uw bedrijf, is natuurlijk het bedrag dat de verkoper ervoor wil betalen. Maar om een realistische vraagprijs te kunnen bepalen (of een bod op waarde te kunnen schatten), is een realistische bedrijfswaardering van belang.

Gevaarlijk om alleen naar getallen te kijken

Er zijn diverse ingewikkelde rekenmethoden, maar de rode draad is de samenstelling en de hoogte van de geldstromen: hoe zien die eruit en wat kan de koper later verdienen? Bij een professionele analyse ten behoeve van een waardebepaling worden bovendien ook zaken als de grootte van het bedrijf, risico’s, de reputie en de kwaliteit van leveranciers, klanten, management en marketing meegewogen. Het is namelijk gevaarlijk om alleen naar de getallen te kijken. Door veel meer factoren te betrekken bij de waardebepaling, kan een veel realistischere waarde van de onderneming berekend worden.

Stel je vraag aan Robèrt

Heb jij een vraag over dit onderwerp? Stuur een berichtje naar Robèrt