Downloads  |  Veelgestelde vragen
Contact

Heeft u een vraag? Klik op de button om deze te stellen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Stel uw vraag

Onze contactgegevens »

Slechtnieuwsgesprek

Wilt u uw medewerker confronteren met klachten over diens functioneren of daadwerkelijk ontslaan, dan moet u zich goed voorbereiden op het gesprek: het slechtnieuwsgesprek. Hierin komen de volgende aspecten naar voren:

  •  Onderbouw helder en bondig uw standpunt;
  •  Leg uit wat de procedure wordt voor de vervolgacties;
  •  Noem waar mogelijk concrete  data/ een concreet tijdspad;
  •  Geef aan wat u  in de tussentijd van de medewerker verwacht

Minstens zo belangrijk: hoe brengt u het slechte nieuws? De ervaring leert dat u een aanpak moet kiezen die bij u past. Voor de één is dat een zorgvuldig verpakte boodschap, voor de ander een nuchtere mededeling. Stel het wel meteen aan de orde, en praat niet eerst een kwartier over koetjes en kalfjes

Hieronder volgen nog wat concrete tips.

Tips

Veelgestelde vragen

Hoe wordt het 'slechte nieuws' gebracht?

Antwoord: Er zijn 2 manieren die meestal hierbij gebruikt worden. Kies die aanpak waarbij u zich het prettigst voelt!

De eerste manier is “met de deur in huis vallen”. Dit houdt in dat u direct aan het begin van het gesprek de boodschap overbrengt. De rest van het gesprek dient dan als start van het verwerkingsproces. Het voordeel is dat u de boodschap kwijt bent, het nadeel dat er vaak een heftigere emotionele reactie volgt, waarop passend gereageerd moet worden.


Bij de tweede manier bouwt het gesprek zodanig op dat de medewerker zelf de conclusie al trekt wat de boodschap zal zijn. Het voordeel is dat de medewerker het al aan voelt komen, waardoor de emotionele reactie vaak minder heftig is. Bovendien is het overbrengen van de boodschap op dat moment meestal minder confronterend. Het nadeel is dat als de medewerker niet zelf de boodschap ontdekt, u deze alsnog moet overbrengen met wellicht alsnog de emotionele reactie die liever voorkomen was.