Downloads  |  Veelgestelde vragen
Contact

Heeft u een vraag? Klik op de button om deze te stellen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Stel uw vraag

Onze contactgegevens »

Competentiemanagement

U neemt iemand aan op zijn/haar inhoudelijke vakkennis. Competenties zijn echter minstens zo belangrijk. Het betreft hier houding, gedrag en vaardigheden, belangrijk voor een goed functioneren. Wilt u uw bedrijf naar een hoger niveau tillen, is ontwikkeling van competenties bij uw medewerkers essentieel.

Competentiemanagement gaat over:

  • een competentiesysteem hebben;
  • op competenties sturen, en daarmee uw bedrijf liften

Competenties hebben een directe relatie met belonen, beoordelen en opleiden.

Competentiesysteem opzetten

Hoe stuurt u op competenties?

Veelgestelde vragen

Welke competenties moeten aanwezig zijn?

Antwoord: Dit is afhankelijk van de functie-eisen van de aanwezige functies en de organisatiewaarden die de organisatie hanteert. Een voorbeeld van dit laatste zijn ondermeer innovativiteit of klantgerichtheid. De functie-eisen leiden tot functiegerichte competenties, terwijl de competenties die voortkomen uit de organisatiewaarden voor alle medewerkers gelden.

Hoe kunnen competenties worden gemeten?

Antwoord: In hoeverre een medewerker een competentie beheerst wordt vooral gemeten aan de hand van waarnemingen. Daarnaast kunnen meetgegevens van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren informatie geven, aangezien het behalen van de norm afhangt van een voldoende beheersing van de competentie. Om een zuiver beeld te krijgen zou een 360 graden evaluatie van de medewerker opgesteld kunnen worden, waarbij verschillende personen die in verschillende relaties tot de medewerker staan hun mening over de persoon geven.