Downloads  |  Veelgestelde vragen
Contact

Heeft u een vraag? Klik op de button om deze te stellen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Stel uw vraag

Onze contactgegevens »

Zwakke plekken ontdekken

Het is goed om uw onderneming van tijd tot tijd door te (laten) lichten op risico’s en zwakke plekken. Het meest gangbaar daarvoor zijn modellen als de SWOT-analyse. Daarbij wordt gekeken naar de sterke en zwakke kanten van uw bedrijf en de kansen en bedreigingen. U kunt ook kijken naar branchegegevens. Uit de cijfers die brancheorganisaties en banken regelmatig publiceren kunt u informatie destilleren en projecteren op uw bedrijf. U ziet dan bijvoorbeeld dat u het marktconform of beter doet in bepaalde onderdelen, maar bij andere achterblijft. Wat is daarvan de oorzaak en hoe kunt u die verhelpen?

Zwakke plekken ontstaan meestal geleidelijk en ze kunnen overal optreden. Processen kunnen bijvoorbeeld minder efficiënt worden, de aandacht voor het debiteurenbeheer is verzwakt, er wordt te weinig meer gekeken naar de wensen van de klanten, omdat het toch wel goed loopt. Vooral die geleidelijkheid is een groot gevaar omdat dat kan leiden tot bedrijfsblindheid: u ziet zelf de gevaren niet. Daarom is het goed van tijd tot tijd een externe partij te laten kijken naar uw bedrijf.