Downloads  |  Veelgestelde vragen
Contact

Heeft u een vraag? Klik op de button om deze te stellen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Stel uw vraag

Onze contactgegevens »

Op welke cijfers sturen?

U kunt uw onderneming goed monitoren door financiële en niet-financiële kengetallen te gebruiken. U kent dan prestatie-indicatoren toe aan kritische (belangrijke) bedrijfsactiviteiten, de zogenaamde KPI’s (key performance indicators). De KPI is een getal, soms een resultante van andere getallen, dat voor iedereen in de onderneming een betekenis heeft. We geven een sterk vereenvoudigd voorbeeld. Stel u heeft een productiebedrijf dat blikken maakt en vult met soep. In uw doelstelling staat dat uw medewerkers gemiddeld 20 dozen met volle blikken per uur moeten afleveren, 1600 per dag. Het aantal dozen wordt keurig per uur automatisch bijgehouden. Omdat dit een belangrijk proces is in uw bedrijf geeft u het een KPI. In dit geval koppelt u daar 20 stuks aan. Elke medewerker aan de lijn weet nu wat de doelstelling is en of die gehaald wordt. Als de doelstelling niet gehaald wordt, kunnen ze de oorzaken onderzoeken en die wegnemen. KPI’s helpen u en uw medewerkers uw bedrijf te sturen en tijdig tekortkomingen te signaleren.

Hoe ken ik KPI’s toe?