Downloads  |  Veelgestelde vragen
Contact

Heeft u een vraag? Klik op de button om deze te stellen en we nemen zo snel mogelijk contact met u op:

Stel uw vraag

Onze contactgegevens »

Ik heb een klant in het buitenland, en nu?

Een buitenlandse ondernemer koopt mijn product. Hoe zit het met de BTW? Moet ik me in het buitenland registreren? Welke export documenten heb ik nodig? Zijn er nog verschillen tussen bedrijven binnen en buiten de EU. Is mijn afnemer wel betrouwbaar? Deze vragen komen misschien bij u op wanneer u een buitenlandse afnemer heeft.

U verkoopt producten en/of diensten aan een buitenlandse afnemer, binnen de Europese unie. Er zijn dan andere regels op u van toepassing dan wanneer u aan een binnenlandse afnemer verkoopt. Niet alleen de Nederlandse toepasselijke regelgeving verandert. Ook buitenlandse regelgeving kan een rol spelen. Er gelden, afhankelijk van de vestigingsplaats van de afnemer, bijvoorbeeld andere regels voor de BTW. Ook dient u andere gegevens te vermelden op uw factuur.

Levert u het product aan een klant buiten de Europese Unie, dan is er sprake van export. Er zijn dan bepaalde documenten verplicht. Het kan zijn dat u uw onderneming in het buitenland fiscaal dient te registreren.

Heeft u uw afnemer gecheckt?